Lättläst svenska

Hiv är ett virus som kan göra att man blir väldigt sjuk. När man blir sjuk av hiv får man flera sjukdomar. Tillståndet kallas aids. Hiv och aids är inte samma sak.

Mediciner gör att du som har hiv kan leva ett långt liv och må bra.

Om man får medicin mot hiv kan man inte överföra hiv genom sex.

En person kan få hiv av en annan person som har hiv, men bara om personen med hiv inte tar medicin. Det heter att hiv överförs. Det är vanligast att hiv överförs genom sex.

Hiv kan överföras när personer har samlag utan kondom. Samlag är att ha sex med penis i vagina, anal eller mun.

Hiv kan överföras när en man och en kvinna har samlag utan kondom. Hiv kan också överföras när två män har samlag utan kondom.

Det är mycket ovanligt att hiv överförs när kvinnor har sex med varandra.

Hiv kan också överföras genom blod. Till exempel om du sprutar in droger i blodet och använder samma spruta som någon som har hiv.

Man kan inte få hiv genom att få blod på huden.

En mamma kan överföra hiv till sitt barn när hon är gravid, föder barn eller ger bröstmjölk.

Du som har hiv kan få barn som inte har hiv. Om du har hiv och är gravid måste du ta mediciner och gå till läkare. Då är det nästan ingen risk att barnet får hiv. Hiv kan överföras genom bröstmjölk. Barnet får därför inte dricka bröstmjölk.

Många tror att hiv överförs på andra sätt också. Det är fel.

Du kan kyssa och krama vem du vill. Du kan dricka ur samma glas som andra. Du kan gå på samma toalett som andra. Simma i samma simbassäng. Myggor överför inte hiv.

Kondom skyddar mot hiv. Kondomen måste vara på penis hela samlaget. Om du har samlag med penis i anal är det bra att använda både kondom och mycket glidmedel.

Du kan göra ett test för att få veta om du har hiv. Sjuksköterskan tar då lite blod från armen eller fingret. Testet är gratis. Alla som vill får testa sig. Du får vara anonym.

Det är bra att testa sig för andra könssjukdomar också. Könssjukdomar är olika sjukdomar som du kan få eller ge när du har sex.

Vill du fråga om hiv eller könssjukdomar? Vill du testa dig? Är du orolig?

Ring Noaks Ark Direkt 020-78 44 40

Vi finns för dig.

Säkra svar om hiv

Du kan anonymt vända dig till Noaks Ark Direkt och ställa vilka frågor du vill som rör hiv eller andra sexuellt överförbara och blodburna sjukdomar. Samtalet registreras inte på din telefonräkning.

Vi som sitter vid telefonerna har över 30 års erfarenhet av att arbeta med hiv. Vi finns här för dig helgfria vardagar mellan kl. 10:00 och 12:00 via telefon och chatt. Allmänna frågor om hiv kan också ställas till direkt@noaksark.org

Om du ringer från utlandet så ringer du nummer +46 771 78 44 40. (kan medföra eventuella kostnader)

Om du har behov av samtalsstöd när vi på Noaks Ark Direkt eller våra lokalföreningar inte är tillgängliga kan någon av dessa stödorganisationer kanske vara till hjälp.

Stäng

SÖK OCH HITTA

Vad söker du?


Avbryt

PRENUMERERA PÅ NYHETSBREV

Skriv in din e-post adress


Avbryt

test