Noaks Ark

Noaks Ark blev Sveriges första organisation för att förebygga hiv och att stödja sjuka och deras närmaste. Ända sedan starten 1986 har vi arbetat mitt i den verklighet där hiv finns och under årens lopp har en ojämförlig kunskap och erfarenhet samlats under ett och samma tak.

Vi samlar ett nätverk av regionalt verksamma Noaks Ark-föreningar i Sverige som erbjuder aktiviteter och stöd i olika former för den som lever med hiv eller är närstående. Tillsammans arbetar vi förebyggande mot hiv och andra sexuellt överförda infektioner och genom informations- och utbildningsinsatser vill vi bidra till ökad kunskap och medvetenhet om hiv. Flera av våra Noaks Ark-föreningar erbjuder hivtest med snabbsvar.

Noaks Ark Riksförbundet | Öppet brev till Folkhälsomyndigheten
2746

Öppet brev till Folkhälsomyndigheten

Det finns idag tillräckligt med vetenskapligt underlag för att konstatera att hiv inte kan överföras vid sexuellt umgänge från en person som har omätbara virusnivåer. Posithiva Gruppen och Riksförbundet Noaks Ark har tillsammans uppmanat Folkhälsomyndigheten att snarast korrigera sina formuleringar så att de stämmer med vad beprövad vetenskap säger samt agera för att öka allmänhetens kunskap om hiv och behandlad hiv.

Läs brevet (pdf)

Läs Folkhälsomyndighetens svar (pdf)